Moja lekcja

 0    63 fiche    guest3875698
Télécharger mP3 Imprimer jouer consultez
 
question réponse
unresponsive patient
commencer à apprendre
niereagujący pacjent
unconscious patient
commencer à apprendre
nieprzytomny pacjent
respond to a stimulus
commencer à apprendre
reagować na bodziec
concussion
commencer à apprendre
wstrząśnienie mózgu
haematoma
commencer à apprendre
krwiak
haemorrhage
commencer à apprendre
krwotok
seizures
commencer à apprendre
drgawki
congenital
commencer à apprendre
wrodzony
acquired
commencer à apprendre
nabyty
traumatic
commencer à apprendre
urazowy
assess
commencer à apprendre
ocenić
meningitis
commencer à apprendre
zapalenie opon mózgowych
encephalitis
commencer à apprendre
zapalenie mózgu
fracture
commencer à apprendre
złamanie
cerebrum
commencer à apprendre
mózg (mózgowie)
the frontal lobe
commencer à apprendre
płat czołowy
the temporal lobe
commencer à apprendre
płat skroniowy
the cerebellum
commencer à apprendre
móżdżek
the occipital lobe
commencer à apprendre
płat potyliczny
the parietal lobe
commencer à apprendre
płat ciemieniowy
the spinal cord
commencer à apprendre
rdzeń kręgowy
temporal/permanent
commencer à apprendre
tymczasowy/stały
dizziness
commencer à apprendre
zawroty głowy
confusion
commencer à apprendre
splątanie
nausea and vomiting
commencer à apprendre
nudności i wymioty
seizures
commencer à apprendre
drgawki
blurry vission
commencer à apprendre
zamazane widzenie
bleeding
commencer à apprendre
krwawienie
swelling
commencer à apprendre
obrzęk
painfull stimuli
commencer à apprendre
bodźce bolesne
permanent damage
commencer à apprendre
trwałe uszkodzenie
stable/unstable
commencer à apprendre
stabilny / niestabilny
severe damage
commencer à apprendre
poważne uszkodzenie
severity and urgency
commencer à apprendre
ciężkość i pilność
initial/subsequent assessment
commencer à apprendre
ocena wstępna/kolejna
offgoing shifts
commencer à apprendre
zmiany kończące pracę
oncoming shifts
commencer à apprendre
zmiany rozpoczynające pracę
cranial nerves
commencer à apprendre
nerwy czaszkowe
evaluation of LOC
commencer à apprendre
ocena poziomu świadomości
fully conscious
commencer à apprendre
w pełni świadomy
lethargic
commencer à apprendre
letargiczny
obtund (very drowsy)
commencer à apprendre
otępiały (bardzo senny)
strupor
commencer à apprendre
pół śpiączka
coma
commencer à apprendre
śpiączka
pupils
commencer à apprendre
źrenice
brisk pupil
commencer à apprendre
żywe źrenice
sluggish pupils
commencer à apprendre
leniwe źrenice
fixed pupils
commencer à apprendre
sztywne źrenice
monitor
commencer à apprendre
monitorowanie
determine
commencer à apprendre
określać
examine
commencer à apprendre
zbadać
worsen
commencer à apprendre
pogarszać
administer
commencer à apprendre
zarządzać
assess
commencer à apprendre
oceniać
perform/conduct/carry out
commencer à apprendre
wykonywać/przeprowadzać
establish
commencer à apprendre
ustalić
rule out
commencer à apprendre
wykluczyć
MRI=better for soft tissues (brain/nerves), no radiation
commencer à apprendre
MRI -differences
CT= faster, better for fractures, bleeding, emergencies
commencer à apprendre
CT - differences
Common causes include falls, traffic accidents, sports injuries, assaults and penetring injuries.
commencer à apprendre
Common causes in brain injuries?
Symptoms include headache, dizziness, nausea, vomiting, confusion.
commencer à apprendre
What are the signs od brain injurues?
GCS (Glasgow Coma Scale) - a simple scale used to assess consciousness. It check three things: eye opening, verbal response and motor response. Scores range from 3 to 15 - the highter the score, the better the level of consciousness.
commencer à apprendre
Describe briefly GCS.
1. CT is best in emergencies that require quick faster. 2. Doctors can immidiately see internal injuries. 3. The test helps decide the right treatment fast. 4. It is quick and painless. 5. Sometimes contrast is used to see details more clearly.
commencer à apprendre
5 sentences about CT

Vous devez vous connecter pour poster un commentaire.