geschiedenis

 0    58 fiche    dominika8187
Télécharger mP3 Imprimer jouer consultez
 
question réponse
landbouwsamen lev
commencer à apprendre
8000 vC
industriele samenlev
commencer à apprendre
1750
postindustr
commencer à apprendre
1960
prehist
commencer à apprendre
...-3500 vc
O.N.O
commencer à apprendre
3500 vc-800vc
kl. oudh
commencer à apprendre
800vc-476
midd eeuw
commencer à apprendre
476-1450
nieuwe tijd
commencer à apprendre
1450-1800
nieuwste tijd
commencer à apprendre
1800-1945
eig tijd
commencer à apprendre
1945-...
Columbus ontdekkig?
commencer à apprendre
andere weg naar azie, maar amerika
Columbus vernieuwing
commencer à apprendre
andere weg gevonden
columbus inspiratie
commencer à apprendre
Plinius, Ptolemeus
columbus tijd (inspiratie)
commencer à apprendre
klassieke oudheid
columbus volgde hun voorbeeld?
commencer à apprendre
neen „de heer heeft mijn ogen geopend”
vesalius ontd
commencer à apprendre
dissectie lijken
vesalius vernieuwing?
commencer à apprendre
geneeskunde verbeterd?
vesalius inspiratie
commencer à apprendre
claudius galenus
vesalius tijd (insp)
commencer à apprendre
KO
vesalius volgde hun voorbeeld?
commencer à apprendre
neen”hoe ben ik ooit zo naïef kunnen zijn”
machiavelli ontd
commencer à apprendre
boek “handleiding vorsten”
machiavelli vernieuwing
commencer à apprendre
staatsbelang laten voorgaan op eigen principes
machiavelli inspiratie
commencer à apprendre
Aristoteles, Cicero
machiavelli tijd inspiratie
commencer à apprendre
KO
machiavelli voorbeeld volgen
commencer à apprendre
neen, “zij die kritiekloos dwerpzn”
spanje
commencer à apprendre
columbus, magelhaes
portugal
commencer à apprendre
da gama
verkenning S.O.
commencer à apprendre
18de eeuw James Cook
verschil reis 16de en 18de eeuw
commencer à apprendre
18de eeuw -> wetensch. doel
cook eigenbelang
commencer à apprendre
moeten ons als indringers zien
cook visie
commencer à apprendre
ze zijn met minder tevreden
kenmerken nieuwe tijd economisch
commencer à apprendre
internationale handel, azie=handelscentrum, landbouw belangrijk
kenmerken nieuwe tijd politiek
commencer à apprendre
grootmachten, centralisatie, macht feodale heren + steden
kenmerken nieuwe tijd sociaal
commencer à apprendre
macht burgerij stijgt
kenmerken nieuwe tijd cultureel
commencer à apprendre
renaissance +barok, kritische wetenschappers, hervormers in kerk
europeanen rechtstreekse weg
commencer à apprendre
azie, kerngebied economie —> winsten
portugezen —> eigen kennis, ervaring
commencer à apprendre
arabieren —> kenden zeeroutes + navigatietzchnieken
hoveel % aarde bekend 1600
commencer à apprendre
49%
hoeveel % aarde bekend 1800
commencer à apprendre
83%
verschil amerika en azie (verovering)
commencer à apprendre
azie was militair sterker dus het rijk blijft bestaan
VOC
commencer à apprendre
verznigde oostindische compagnie
voor de mast: wassen, plassen
commencer à apprendre
niet wassen, 2 toiletten
voor de mast: eten drinken
commencer à apprendre
ingemaakt vlees, peulvruchten, scheepsbeschuit, 1 bak=5-6 man
voor de mast: rust
commencer à apprendre
dobbelen, toneel, vuistgevechten
achter de mast; wassen, plassen
commencer à apprendre
niet wassen, 2 toiletten
achter de mast; eten drinken
commencer à apprendre
vers, vlees, wijn, aan tafel
achter de mast; rust
commencer à apprendre
lezen, spelletjes, breien, kantklossen, eigen kajuit
geef 2 vernieuwingen
commencer à apprendre
astrolabium, jacobsstaaf, kompas, lood, karveel, cartograaf
5 verklaringen: cortez—> azteekse rijk
commencer à apprendre
militair sterker, paarden, ziektes, bondgenoten, onderlinge oorlogen
manier van coloniseren: portugezen
commencer à apprendre
behandelen met respect
manier van coloniseren: spanje
commencer à apprendre
vernietigen, verminken, doden, dwangarbeid
religieuze priesters
commencer à apprendre
mensenoffers
calpoli
commencer à apprendre
buurten, eigen tempel, eigen bestuursgebouw
betalen bij azteken
commencer à apprendre
cacaobonen
standenmaatschappij
commencer à apprendre
keizer/lieve zonen, arendszonen/ lage adel/ rijke kooplui/ lage priesters, boeren, kunstenaars.../ horigen/ slaven
azteken en incas: staatsvorm
commencer à apprendre
heerser = zonnegod
positieve kenmerken azteken en incas
commencer à apprendre
schitterende steden, hoog beschavingsniveau
negatieve kenmerken azteken en incas
commencer à apprendre
geen wiel, geen schrift

Vous devez vous connecter pour poster un commentaire.